Când device-urile smart home pătrund în viețile noastre promisiunea este clară: confort, conectivitate, mai mult control asupra rutinei zilnice. Rareori ne gândim la riscurile invizibile, până când apare un caz ca al lui Carol.
O femeie din Marea Britanie, care suferă de schizofrenie, a ajuns la spital după ce a crezut că primește un mesaj personal…de la frigiderul ei. Pe ecranul frigiderului smart Samsung a apărut mesajul „We’re sorry we upset you, Carol.” Carol a crezut că cineva încearcă să comunice cu ea prin frigider. În acea clipă, pentru ea, nu exista altă explicație logică. A sunat un taxi și s-a dus singură la urgențe, convinsă că are un episod psihotic. A petrecut două zile sub observație medicală, timp în care medicii i-au ajustat medicația antipsihotică.

Fratele ei a postat experiența pe Reddit, explicând că, Carol are schizofrenie și de obicei are episoade psihоtice o dată la câțiva ani. Abia după câteva zile, când a văzut același mesaj circulând pe Facebook, a înțeles de fapt situația: era o reclamă pentru serialul „Pluribus” de pe Apple TV+.
Incidentul a declanșat discuții intense despre cât de potrivită este publicitatea pe device-urile smart din casă, în special când mesajele sunt formulate într-un mod care imită comunicarea directă. Alți utilizatori de Reddit care au frigidere Samsung similare au confirmat că și ei au văzut aceeași reclamă. Unii au căutat pe forumuri cum să dezactiveze funcția de publicitate, Samsung chiar are o pagină de suport pentru asta, problema nu pare a fi nouă sau necunoscută.
Pe X, lumea dezbate cine este responsabil, Apple, Samsung sau industria tech în general. Tehnic vorbind, Apple a cumpărat spațiu publicitar de la Samsung, deci Samsung e cel care decide unde apar reclamele. Dar Apple a creat mesajul. Și amândoi profită din asta. Iar modelul de business care tratează fiecare suprafață, fiecare ecran, fiecare moment din viața noastră ca pe o oportunitate de monetizare nu pare cel mai grozav.
Frigiderul și reclama există dar deși a fost preluată de numeroase publicații povestea episodului psihotic a lui Carol nu este reală, dar oare cât mai avem până va deveni?
Sursa, Photo by cottonbro studio

