Gadgetisimo » Auto » Test de autonomie EV în condiții de iarnă 2025
Tesla driving in winter

Test de autonomie EV în condiții de iarnă 2025

Norvegia este una dintre țările în care adopția autoturismelor electrice este una dintre cele mai accelerate și consistente din întreaga lume. În anul 2024, vânzările de EV-uri au atins o cotă de aproape 90% din totalul vânzărilor de autoturisme, mai precis 88,9%.
Pentru că interesul este mare în rândul populației, în Norvegia publicația Motor efectuează teste în care se verifică autonomia reală a unei largi palete de modele de mașini electrice, în mod regulat.

CUM SE TESTEAZĂ:

Efectuăm testul cu o selecție de mașini relevante la fiecare șase luni, iarna și vara, urmând același traseu: o buclă prin Oslo, Rv4 până la Gjøvik, de acolo E6 până la Hjerkinn, apoi spre est și în jurul Rondane, peste Venabygdsfjellet, până la Ringebu și din nou pe E6. Mașinile sunt conduse la limita de viteză până când rămân fără energie. Șoferilor, care sunt toți experimentați, li se cere să utilizeze regenerarea în mod activ și inteligent. Aceștia trebuie să conducă în modul ecologic și să se abțină de la utilizarea sistemelor de asistență a șoferului, a pilotului automat și a cruise control-ului adaptiv.

Practic, de două ori pe an, în condiții de vară și de iarnă, se rulează pe un traseu prestabilit până când autoturismele rămân fără energie în acumulatori.

La ediția din această iarnă au fost testate 24 de autovehicule electrice. Bătălia pentru primul loc a fost strânsă, două modele fiind la mică distanță una de cealaltă: Tesla Model 3 și Polestar 3. Ambele s-au oprit la câteva sute de metri una de cealaltă, având o autonomie reală de 531 km.



Câștigătoare a fost declarată Polestar 3, deoarece diferența dintre autonomia declarată WLTP și cea reală a fost mai mică decât în cazul Tesla.
Tesla, care s-a prezentat cu Model 3, versiunea Long Range, a fost chiar o dezamăgire din punctul de vedere al celor care au realizat testele. Nu doar că nu a stabilit un nou record, după cum se așteptau cei de la Motor, dar a și înregistrat greșit distanța pe odometru. Deși distanța parcursă și măsurată cu GPS-ul a fost de 531 km, modelul de la Tesla a „furat la cântar” și a declarat o distanță parcursă de 548 km. Acest lucru a făcut ca diferența dintre autonomia declarată WLTP și cea reală obținută să fie de aproape 25%.

Lista completă cu toate modelele care au participat la teste și autonomia obținută

Model AutoAutonomie WLTPDistanța parcursăDiferența în %
Polestar 3560531−5%
Tesla Model 3702531−24%
Porsche Taycan592499−16%
Kia EV3590499−15%
BYD Tang530482−9%
Audi Q6 e-tron616481−22%
Hongqi EHS7540452−16%
VW ID.7 GTX Tourer571440−23%
Ford Explorer525437−17%
BYD Sealion 7502436−13%
Lotus Emeya500436−13%
Ioniq 5546436−20%
Xpeng G6550429−22%
Porsche Macan552429−22%
BYD Seal U500421−16%
NIO EL8503412−18%
BMW i5 Touring497392−21%
Mercedes-Benz G-klasse443381−14%
Volvo EX30472371−21%
Peugeot E-5008488361−26%
Mini Countryman399355−11%
Peugeot E-3008510347−32%
Smart #3415346−17%
Voyah Dream482344−29%

În opinia organizatorilor (acesta fiind al 12-lea test pe care l-au efectuat), mașinile electrice devin din ce în ce mai capabile din punct de vedere al autonomiei reale. Organizatorii încearcă să testeze la fiecare ediție aceleași modele de mașini pentru a putea urmări evoluția lor. La ediția curentă, au fost câteva mențiuni notabile despre modele care și-au îmbunătățit autonomia față de edițiile precedente. Printre acestea se numără: Nio EL8 (fost ES8), Ioniq 5, BYD Tang, Porsche Taycan și Audi Q6 e-tron.

Sursa: Motor


Back To Top