Nu putem avea o secțiune Retro pe blogul nostru fără să celebrăm o altă consolă emblematică din istoria jocurilor video, și anume Sega Saturn. Lansată în noiembrie 1994, consola se lansa pe valul succesului adus de Sega Mega Drive, care a reușit să atingă peste 30 de milioane de unități vândute. Sega Saturn a fost un salt tehnologic normal, marcând tranziția către era 32 de biți, la fel cum au făcut și competitorii din acea vreme.
Consola Sega Saturn promitea la lansare tot ce și-ar fi putut dori gamerii vremii: hardware puternic, o bibliotecă de jocuri impresionantă, cu peste 1.000 de titluri disponibile, inovații precum slotul de expansiune a memoriei și o calitate grafică superioară celorlalte console în jocurile 2D și jocurile portate tip arcade.
Cu toate acestea, lansarea aproape simultană a PlayStation 1 de la Sony a avut un impact major în evoluția vânzărilor pe toată durata de viață a consolei.
Sega Saturn – succes tehnic și eșec comercial
Privind strict din perspectiva vânzărilor, nu putem nega că Sega Saturn a avut un parcurs greoi și poate fi catalogată ca fiind un eșec. Posibil chiar cel mai mare eșec comercial din industrie, după cum este catalogat de unii. Totuși, așa cum am menționat, problema nu a fost legată de hardware sau de calitatea jocurilor. Din acest punct de vedere, consola s-a transformat în alegerea preferată de către gamerii entuziaști, pentru titlurile exclusive, portările de calitate din arcade realizate de Capcom și SNK, precum și performanța superioară în jocurile care utilizau slotul de expansiune a memoriei. Am putea spune că a fost preferata celor care erau dispuși să plătească mai mult pentru un plus de calitate.
Slotul permitea extinderea memoriei consolei la 2 MB, iar mai târziu chiar la 5 MB, ceea ce îmbunătățea semnificativ timpii de încărcare și detaliile grafice. Spre exemplu, jocurile arcade portate pe Sega Saturn, precum cele din seria Street Fighter sau King of Fighters, beneficiau de o calitate grafică superioară față de variantele pentru PlayStation. Cu toate aceste mici avantaje tehnice, Sega nu a reușit să vândă decât puțin peste 9 milioane de unități, mult sub cele 100 de milioane vândute de Sony prin PlayStation 1.
Probleme strategice și comerciale
La momentul lansării în Japonia, jocurile 2D și cele tip arcade erau încă foarte populare, iar Sega Saturn a fost făcută pentru acest tip de jocuri. Titluri precum Virtua Fighter 2, Nights into Dreams sau Radiant Silvergun au fost foarte apreciate în Japonia. În schimb, în Europa și America de Nord, deja era în creștere interesul pentru jocurile 3D, iar asta a influențat din plin vânzările din aceste două regiuni. Pe lângă faptul că consola a avut un preț de lansare cu 100 $ mai mare decât consola PlayStation. Asta a creat un fel de efect de spirală: vânzările scăzute din aceste două regiuni nu au mai oferit încrederea necesară ca Sega să continue investițiile în regiune. Astfel că, deși biblioteca de jocuri a fost bogată, nu toate au ajuns pe cale oficială în afara Japoniei. Aceeași soartă au avut-o și modulele pentru slotul de expansiune.
În plus, designul hardware complex – cu două procesoare centrale care necesitau o programare avansată – i-a făcut pe mulți dezvoltatori third-party să prioritizeze PlayStation, care oferea un mediu mai prietenos pentru dezvoltare.
Sega Saturn rămâne o consolă de excepție cu o singură mică problemă: a fost la locul și momentul nepotrivit. Deși a fost o consolă impresionantă din punct de vedere tehnic, contextul pieței și deciziile greșite au transformat-o într-un eșec comercial. Totuși, pentru mulți pasionați, aceasta reprezintă apogeul jocurilor 2D și al celor tip arcade. Acest lucru a făcut ca consola să fie iubită de fanii retro gaming-ului, iar astăzi, Sega Saturn este considerată o piesă de colecție valoroasă.
Surse: Timeextension Galeria foto și foto principală, reprezintă consola din colecția subsemnatului.