În aprilie 2025, ADAC a publicat o analiză detaliată privind costurile totale de deținere pentru diverse tipuri de vehicule: electrice, hibride plug-in, pe benzină și diesel. Studiul a luat în considerare o perioadă de utilizare de cinci ani, cu un parcurs anual de 15.000 km, incluzând factori precum prețul de achiziție, consumul de energie, întreținerea, asigurarea și deprecierea.
ADAC este cea mai mare asociație auto nu doar din Germania, ci și din Europa. Pe lângă faptul că este cea mai mare, este și cea mai bogată în resurse, astfel că periodic desfășoară astfel de studii în care fie fac teste extinse practice, fie utilizează informațiile adunate în bazele proprii de date din domeniul auto.
Haideți să vedem un sumar al studiului raportat la piața din Germania, studiu care este foarte extins și elaborat, de altfel. Îl puteți găsi și consulta în formatul original la sfârșitul articolului.
🚗 Vehicule electrice vs. termice: Cine câștigă la costuri?
Deși prețurile de achiziție pentru vehiculele electrice au scăzut, acestea rămân adesea mai scumpe decât versiunile termice. Creșterea tarifelor la stațiile publice și prețurile relativ stabile la combustibili fac ca, în multe cazuri, modelele cu combustie să rămână mai rentabile.
Totuși, în unele segmente (ex: clasa compactă), modelele electrice pot deveni competitive dacă prețul de achiziție este apropiat de cel al echivalentelor pe benzină sau diesel.
⚡ Impactul prețului energiei electrice
ADAC a calculat rentabilitatea EV-urilor în funcție de prețul energiei:
- 60 cenți/kWh → doar 16% dintre EV-uri sunt mai avantajoase
- 45 cenți/kWh → doar 22% dintre EV-uri sunt mai avantajoase
- 35 cenți/kWh → doar 28% dintre EV-uri sunt mai avantajoase
- 18 cenți/kWh → doar 36% dintre EV-uri sunt mai avantajoase
📊 Cost/km pentru 10 modele electrice – în funcție de prețul curentului electric
Model | @18ct | @35ct | @45ct | @60ct |
---|---|---|---|---|
Dacia Spring | 40.1 | 43.9 | 46.8 | 50.5 |
Fiat 500e | 43.3 | 47.6 | 50.3 | 55.1 |
Opel Corsa Electric | 44.6 | 48.3 | 51.1 | 55.8 |
Hyundai Kona Elec. | 45.2 | 49.5 | 52.7 | 57.5 |
MG4 Electric | 46.4 | 50.2 | 53.3 | 58 |
Cupra Born | 47.1 | 51.3 | 54.8 | 59.7 |
VW ID.3 | 48.5 | 52.2 | 55.3 | 60.2 |
Renault Megane E | 49.7 | 53.9 | 56.8 | 61.4 |
Tesla Model 3 RWD | 51 | 54.4 | 57.3 | 61.9 |
BMW iX1 | 58.2 | 61.8 | 64.2 | 68.1 |
🚗 Alte exemple concrete
- BMW iX2 eDrive20: 68,6 – 75,2 cenți/km
- BMW X2 sDrive20i (benzină): 72,2 cenți/km
- BMW X2 sDrive18d (diesel): 69,0 cenți/km
- Opel Astra Electric GS: 56,9 – 63,4 cenți/km
- Opel Astra 1.2 Turbo (benzină): 60,2 cenți/km
- Opel Astra 1.5 Diesel: 60,6 cenți/km
🔌 Plug-in hibride: ecuație variabilă
Acestea sunt rentabile doar dacă se încarcă regulat și se rulează preponderent în mod electric. În lipsa unei discipline riguroase, costurile cresc semnificativ. Este logic: să rulezi cu o mașină cu combustie purtând și greutatea motorului electric și a acumulatorului gol duce la creșterea consumului de combustibil.
📌 Concluzie Germania
EV-urile sunt sensibile la prețul energiei electrice. Deocamdată, modelele pe benzină și diesel sunt deseori mai rentabile – dar tendința poate fi inversată dacă scade prețul EV-urilor și energia electrică devine mai ieftină.
Totuși, să nu uităm că combustibilul fosil este puternic taxat, taxe care se duc în vistieria statelor. Odată cu încetinirea consumului de produse petroliere și creșterea adopției mașinilor electrice, acești bani vor deveni tot mai puțini. Așadar, nu este exclus ca în viitor și energia electrică să fie taxată suplimentar pentru a compensa aceste pierderi, ceea ce ar putea crește costurile cu un EV.
Adaptare pentru România – 2025
Urmând modelul studiului ADAC din Germania, am extrapolat la prețurile din România ca să vedem cum ar arăta cifrele la combustibil vs. electric în țara noastră.
Cifrele folosite în calcul sunt orientative și reprezintă valori medii găsite pe internet.
📊 Tabel Cost/km pentru vehicule electrice – România
Model | 0.68 lei (acasă <100kWh) | 0.80 lei (100–255kWh) | 1.30 lei (>300kWh) | 2.00 lei (AC) | 2.50 lei (DC) |
---|---|---|---|---|---|
Dacia Spring | 0.08 | 0.1 | 0.16 | 0.24 | 0.3 |
Fiat 500e | 0.09 | 0.1 | 0.17 | 0.26 | 0.33 |
Opel Corsa Electric | 0.1 | 0.11 | 0.18 | 0.28 | 0.35 |
Hyundai Kona Electric | 0.1 | 0.12 | 0.2 | 0.3 | 0.38 |
MG4 Electric | 0.1 | 0.12 | 0.2 | 0.3 | 0.38 |
Cupra Born | 0.11 | 0.13 | 0.21 | 0.32 | 0.4 |
VW ID.3 | 0.1 | 0.12 | 0.2 | 0.3 | 0.38 |
Renault Megane E-Tech | 0.11 | 0.13 | 0.21 | 0.32 | 0.4 |
Tesla Model 3 RWD | 0.1 | 0.11 | 0.18 | 0.28 | 0.35 |
BMW iX1 | 0.12 | 0.14 | 0.23 | 0.36 | 0.45 |
📊 Tabel Cost/km pentru motoare termice – România
Model | Tip | Consum (l/100km) | Cost/km (lei) |
---|---|---|---|
Fiat 500 Hybrid | Benzină | 5.5 | 0.4 |
Opel Corsa 1.2 | Benzină | 5.5 | 0.4 |
Hyundai Kona 1.0 T-GDI | Benzină | 6 | 0.43 |
VW Golf 1.5 TSI | Benzină | 6 | 0.43 |
MG ZS 1.0 T-GDI | Benzină | 6.5 | 0.47 |
Renault Megane 1.3 TCe | Benzină | 6.2 | 0.45 |
Cupra Leon 1.5 TSI | Benzină | 6.5 | 0.47 |
BMW X1 sDrive18i | Benzină | 7 | 0.5 |
Audi A4 35 TFSI | Benzină | 7.5 | 0.54 |
VW Golf 2.0 TDI | Diesel | 5 | 0.35 |
🔎 Notă despre costurile cu combustibilul (lei/km)
Valorile din tabel reflectă exclusiv costul combustibilului (benzină sau motorină), calculat pe baza unui consum mediu real (l/100 km) și a următoarelor prețuri de referință valabile în aprilie 2025:
• Benzină: 7,20 lei/l
• Motorină: 7,00 lei/l
Alte costuri asociate (RCA, CASCO, taxe, revizii) sunt tratate separat în tabelul cu TCO.
📊 Tabel Estimare TCO/km – Două scenarii: minim vs. urban
Model | Tip | Energie (lei/km @ 2,00 lei/kWh) | TCO minim (lei/km) | TCO urban (lei/km) |
---|---|---|---|---|
Dacia Spring | Electric | 0.24 | 0.62 | 0.83 |
Fiat 500e | Electric | 0.26 | 0.82 | 1.1 |
Opel Corsa Electric | Electric | 0.28 | 0.89 | 1.2 |
Hyundai Kona Electric | Electric | 0.3 | 0.99 | 1.3 |
MG4 Electric | Electric | 0.3 | 0.96 | 1.27 |
Cupra Born | Electric | 0.32 | 1.02 | 1.34 |
VW ID.3 | Electric | 0.3 | 0.99 | 1.3 |
Renault Megane E-Tech | Electric | 0.32 | 1.02 | 1.34 |
Tesla Model 3 RWD | Electric | 0.28 | 1.09 | 1.4 |
BMW iX1 | Electric | 0.36 | 1.25 | 1.7 |
🔎 Notă despre coloana „Energie (lei/km @ 2,00 lei/kWh)”
Această coloană reflectă exclusiv costul cu energia electrică, calculat în funcție de consumul mediu al fiecărui model și un preț de referință de 2,00 lei/kWh, corespunzător încărcării la stațiile publice AC.
Nu include alte componente din TCO (asigurări, întreținere, taxe sau devalorizare).
Este utilă pentru a evidenția ponderea „combustibilului” în costul total/km și pentru comparații directe cu vehiculele termice.
ℹ️ Metodologie TCO
Pentru metodologia TCO am definit două profiluri de utilizatori:
🔹 TCO minim (pentru utilizator cu priză acasă, profil de risc scăzut)
- Încărcare acasă (1.30 lei/kWh)
- RCA + CASCO: ~5.000 lei / 5 ani
- Întreținere și reparații: ~4.000 lei / 5 ani
- Taxe: 0 lei (pentru EV-uri în România, 2025)
- Devalorizare medie: 30–35% din valoarea mașinii (incluse în TCO total)
🔸 TCO urban (pentru utilizator urban fără priză, încărcare exclusiv publică)
- Încărcare la stații publice (2.50 lei/kWh)
- RCA + CASCO: ~10.000 lei / 5 ani
- Întreținere și reparații: ~6.000 lei / 5 ani
- Taxe: 0 lei (pentru EV-uri)
- Devalorizare: ușor mai ridicată estimativ, din cauza rulajului urban, aglomerației și uzurii bateriei
✅ Concluzii în funcție de profilul utilizatorului
🏡 Utilizator cu acces la priză acasă / consum controlat
🔋 Tarifele plafonate pentru energie (sub 1.30 lei/kWh) și întreținerea redusă fac EV-ul foarte rentabil.
💡 Dacă instalezi și panouri solare, costul/km poate deveni aproape neglijabil.
📉 Devalorizarea e un factor, dar se compensează dacă alegi modele accesibile (Spring, Corsa, Kona EV).
🏙️ Utilizator urban fără priză acasă / folosește doar stații publice
⛽ În multe cazuri, modelele pe benzină/diesel pot avea cost/km mai mic decât EV-urile încărcate la 2.50 lei/kWh.
🛠️ În plus, se adaugă costurile cu CASCO mai scump și stresul legat de infrastructura de încărcare.
Articol original: ADAC