Gadgetisimo » Gaming » Aniversare PlayStation: 30 de ani de inovație și jocuri
PlayStation foto principala

Aniversare PlayStation: 30 de ani de inovație și jocuri

Cred că aproape toată lumea a auzit de PlayStation, fie că este fan sau nu, fie că se joacă sau nu. Acum 30 de ani, în decembrie 1994, a fost lansată consola care avea să schimbe și să aducă la un nou nivel industria jocurilor. Ba mai mult, divizia de jocuri din cadrul Sony este, în prezent, cea mai profitabilă din curtea Sony.

Ceva ce probabil nu mulți știu este că PlayStation a pornit dintr-un joint venture între Nintendo și Sony, proiect care s-a numit SNES PlayStation. Acest proiect nu a fost, de fapt, altceva decât o consolă Super Nintendo care îngloba Super CD-ul celor de la Sony.

Playstation SNES

Colaborarea dintre Nintendo și Sony a început puțin mai devreme, când Sony a dezvoltat cipul audio al consolei SNES, cip care a ridicat calitatea audio a consolei aproape de standardul CD și mult peste ceea ce oferea concurența la vremea respectivă.
Din păcate sau din fericire, depinde din ce unghi privim, produsul SNES PlayStation nu a ajuns în producție, pentru că Nintendo, speriată de pretențiile financiare ale Sony asupra jocurilor ce urmau să fie disponibile pentru noua consolă, s-a retras din înțelegere.
Ca o mică paranteză, acesta este și unul dintre motivele pentru care SNES nu a avut suport pentru formatul CD, spre deosebire de concurența de la Sega, cu Mega CD.

Înțelegerea eșuată dintre Nintendo și Sony este considerată de mulți drept imboldul de care avea nevoie Sony pentru a intra în industria jocurilor. Astfel, în decembrie 1994, Sony a lansat pe piață consola PlayStation.
Lansarea PlayStation a venit cam în același timp cu Sega Saturn, cealaltă consolă de pe piață cu suport CD la vremea respectivă. Deși nouă în industria jocurilor, Sony s-a impus rapid în fața rivalilor de atunci, Nintendo și Sega, ajungând la vânzări de peste 100 de milioane de unități.
Printre motivele acestei creșteri fulminante se regăsesc capacitatea Sony de a încheia rapid înțelegeri cu dezvoltatorii de jocuri. Sony a parafat înțelegeri, printre alții, cu Konami, Capcom și Namco, unii dintre cei mai mari dezvoltatori din acea perioadă.
Un alt motiv a fost prețul de lansare al consolei Sega Saturn, care a fost cu 100 de dolari mai mare decât al consolei PlayStation.
În plus, Nintendo a rămas în urmă din punct de vedere tehnologic; în 1994, consola SNES era încă pe 16 biți, în timp ce concurența trecuse la 32. Nintendo 64 avea să fie lansată abia în 1996.
Și nu în ultimul rând, designul ales de Sony pentru consolă este considerat de mulți un atu. Mulți cred că prin designul său, Sony a reușit să scoată consolele de jocuri din epoca în care erau percepute ca simple jucării pentru copii.
Putem spune cu certitudine că acest lucru a fost un succes: numele PlayStation este, astăzi, de multe ori sinonim cu „gamingul”.

Nu doar consola în sine a fost un succes, cu vânzările de peste 100 de milioane de unități în întreaga lume, ci și unele jocuri lansate pentru aceasta au devenit francize ce se regăsesc și astăzi în portofoliul consolelor moderne, cum ar fi:

  • Gran Turismo
  • Final Fantasy
  • Tekken
  • Resident Evil
  • Tomb Raider

Aceste jocuri nu doar că au fost și încă mai sunt de succes, dar, împreună cu consola PlayStation, au pus bazele jocurilor moderne 3D. Celelalte console de pe piață, până la acel moment, aveau majoritatea jocurilor în 2D.

Prin 1995 sau 1996, nu mai țin minte exact, m-am bucurat și eu de consola PlayStation… printr-o clonă. Clona, numită Polystation (sună cunoscut, Adibas?), era modelată aproape identic cu consola originală, dar fără CD. Funcționa cu casete de jocuri pe format Famicom. Famicom era varinata japoneză a consolei NES. Foarte inventivă lumea 🙂 .

Surse: Timeextension, Mats Lindh – Nintendo Playstation Prototype, Photo By: Kaboompics.com


Back To Top